Branka Strah je diplomirala 1988 na takratni Višji zdravstveni šoli, smer sanitarno delo in po zagovoru diplomske naloge z naslovom Ošpice pridobila naziv višji sanitarni tehnik. Leta 2007 je nato končala tudi visokošolski strokovni študijski program sanitarno inženirstvo na Zdravstveni fakulteti in pridobila naziv diplomirani sanitarni inženir. Pripravništvo je opravila na takratni sanitarni inšpekciji v Grosuplju. Delo je nato nadaljevala na takratnem Zavodu za socialno medicino in higieno v Ljubljani. Leta 1994 se je zaposlila kot strokovna sodelavka za zdravstveno higienski režim (ZHR) v vrtcu Center Ljubljana. Leta 2004 se je Vrtec Center razdružil na štiri samostojne vrtce, zato se je zaposlila v enem od novo nastalih vrtcev in sicer v Vrtcu Pod Gradom kot organizatorica prehrane in ZHR. Od leta 2010 naprej delo organizatorice prehrane in ZHR opravlja v VVZ Kekec Grosuplje.
Katere strokovne naloge opravljate na trenutnem delovnem mestu?
V VVZ Kekec Grosuplje trenutno skrbim za 38 oddelkov na devetih lokacijah. V okviru svojih del in nalog organiziram in izvajam zdravstveni nadzor v prostorih in na zunanjih površinah vrtca, načrtujem in vodstvu zavoda predlagam ukrepe za ustvarjanje razmer, ki omogočajo ohranjanje zdravja otrok in delavcev. Redno spremljam zdravstveno stanje otrok, njihove poškodbe ter po potrebi sodelujem s pediatrom, starši, Nacionalnim laboratorijem za zdravje, okolje in hrano (NLZOH) ter Nacionalnim inštitutom za javno zdravje (NIJZ).
Trenutno organiziram in vodim delo 26 tehničnih delavcev. V vrtcu imamo namreč eno centralno in štiri razdelilne kuhinje ter eno centralno pralnico. Prehrano (zajtrk, dopoldanska malica, kosilo in popoldanska malica) načrtujem za cca. 730 otrok in 100 zaposlenih. Za otroke, ki zaradi zdravstvenih indikacij potrebujejo dietno prehrano, na podlagi zdravniškega potrdila v sodelovanju s starši izdelam seznam dovoljenih in prepovedanih živil. Kot odgovorna oseba za izvajanje notranjega nadzora po sistemu HACCP, zaposlene stalno usposabljam na področju higiene živil. Glede na zahteve zakonodaje redno usklajujem aktivnosti v kuhinjah in igralnicah, kjer med drugim izvajam tudi občasno kontrolo higienskega stanja in dokumentacije ter ukrepam ob nepravilnostih.
Za nekaj enot imamo organizirano čiščenje preko zunanjega čistilnega servisa, medtem ko v preostalih čiščenje izvajamo s svojim čistilnim osebjem. Organizacija dela v kuhinjah, pralnici ter pri čiščenju in vzdrževanju prostorov zajema sprotno spremljanje kadrovske zasedbe. Za vse tehnične delavce organiziram in tudi izvajam sprotno usposabljanje glede na njihove delovne zadolžitve.
V skladu z Zakonom o javnem naročanju pripravljam tudi razpisno dokumentacijo in vodim postopke izbire ponudnikov za dobavo živil, čistil, vzdrževanja kuhinjskih in pralnih strojev, kurilnega olja, čiščenja prostorov ipd. Sem tudi aktivna članica skupine za promocijo zdravja ter s strani ravnatelja pooblaščena oseba, ki skrbi za zdravje in varnost delavcev pri delu ter požarno varnost.
Katero od ožjih strokovnih področij, ki jih obvladujete, je po vaši oceni najbolj nepredvidljivo in zakaj?
Najbolj nepredvidljivo področje je spremljanje in ukrepanje v primeru pojava nalezljivih otroških bolezni. Pri obvladovanju te naloge ni načrtovanja, ukrepanje je takojšnje in odvisno od situacije. V zimskem času večjo pozornost namenjam izvajanju preventivnih ukrepov preprečevanja okužb, ki se prenašajo kapljično (prezračevanje, grupiranje otrok, zadostno pitje, gibanje na prostem ipd.). V poletnih mesecih pa gre večja pozornost preventivnim ukrepom preprečevanja črevesnih nalezljivih okužb in/ali zastrupitev (vzdrževanje osebne higiene in higiene prostorov, priprava in transport hrane ipd.). Nepredvidljiva je tudi organizacija dela tehničnih delavcev. Povprečna starost delavcev se dviguje, bolniških odsotnosti je veliko, delo pa mora biti izvedeno stoodstotno in to brez napak.
Kako pri svojem delu usklajujete naloge organizatorice prehrane in naloge organizatorice zdravstveno higienskega režima?
Naloge organizatorja prehrane in organizatorja ZHR se med seboj prepletajo in dopolnjujejo. Tako da pogosto niti ne vem, v katero področje katera naloga sodi. Je pa področje ZHR bolj nepredvidljivo, saj dela in naloge v tem primeru zelo težko načrtuješ v naprej.
Če bi se morali odločiti zgolj za eno od obeh področji, katero bi izbrali in zakaj?
Zagotovo bi izbrala področje ZHR. V to delo lahko vključim celotno znanje sanitarnega inženirstva. Področje je zelo dinamično in se nenehno spreminja ter dopolnjuje. Tudi obseg dela je vse večji.
Kako sicer vidite vlogo (in umestitev) diplomiranega sanitarnega inženirja v vzgojno varstvenih ustanovah oz. vrtcih?
Zakonodaja na področju predšolske vzgoje organizatorja prehrane in zdravstveno higienskega režima vrednoti kot strokovnega delavca, ki opravlja vzgojno dejavnost. Tako ima organizator prehrane in ZHR široko strokovno in operativno področje dela z nalogo izobraževanja zaposlenih, staršev in otrok ter izvajanja nadzora internih delovnih procesov skozi vizijo svetovalnega dela. Organizator prehrane in zdravstveno higienskega režima iz leta v leto pridobiva na svojem obsegu dela. To bistveno vpliva tudi na kompleksnost delovnega področja, ki posledično pridobiva na svoji interdisciplinarnosti.
Načrtovane posege in ravnanja je potrebno strokovno utemeljevati (nakazati prednosti za prihodnost in pridobitve za posameznika ter celoten zavod) ter jih stalno proučevati, analizirati in izboljševati. Ne glede na strokovno avtonomnost področja dela organizatorja prehrane in zdravstveno higienskega režima pa lahko le ta znotraj zavoda svoje delo učinkovito in uspešno opravi le, če je izpolnjen pogoj medsebojnega sodelovanja z ostalimi strokovnimi službami, zaposlenimi, starši ter širšo in ožjo bivalno skupnostjo.
Organizator prehrane in zdravstveno higienskega režima mora obvladati različne vsebine s področja zdravstva, prehrane, dietetike, kemije, biologije, mikrobiologije, higiene živil, ekologije, epidemiologije, varstva pri delu itd. Sanitarni inženir ima znanje in veščine za delovanje na prehranskem, higienskem, epidemiološkem in zdravstveno-ekološkem področju s ciljem obvladovati higienske procese v delovnem in bivalnem okolju ter varovati otroke in zaposlene pred škodljivimi vplivi okolja. Zna povezovati teorijo in prakso in se je sposoben vključiti v raziskovalno delo. Sposoben je pridobivati, uporabiti in kritično presojati informacije in se samostojno odločati. Pozna strokovno terminologijo in mora biti sposoben komunicirati s strokovnjaki iste in drugih strok. Sanitarni inženir zna brati zakonodajo, pozna Zakon o splošnem upravnem postopku kar mu je v veliko pomoč pri vodenju postopkov javnega naročanja. Sposoben je tudi preučevati in sistematično evidentirati vse dejavnike delovnega procesa, ki so lahko vzrok za nastanek poškodb, poklicnih bolezni, bolezni v zvezi z delom ter možnosti preprečevanja in zmanjševanja tveganja, zato je lahko odličen član tima za zagotavljanje varnosti in zdravja delavcev ter kot vodja promocije zdravja zaposlenih.
Zadnja leta ste tudi mentorica študentom sanitarnega inženirstva. Kako gledate na njih?
Ko sem začenjala poklicno pot sem imela veliko srečo. Vsepovsod kjer sem se zaposlila, sem imela prekrasne mentorje. Znanje so mi predajali brez zadržkov in z veliko energije. Zato moje znanje in izkušnje rada predajam naprej.
O študentih imam zelo dobro mnenje. Rada delam z njimi. Tudi sama jih imam doma, zato poznam njihov način dela in vem kaj študentje potrebujejo in kako jih motivirati. Vsi študentje so do sedaj pokazali veliko zanimanja za delo. Imeli so pozitiven odnos do dela in do sodelavcev. Tudi oni me veliko nučijo. So otroci računalnikov in če jih znaš motivirati, ti lahko veliko pomagajo pri delu.
Ste si v času svojega študija kdaj predstavljali, da boste opravljali to delo? Kakšna so bila sicer pričakovanja, ko ste bila še študent?
Že kot študentka sem bila prepričana, da sem se pravilno odločila in da bo to moja poklicna pot. Za to področje me je navdušila sošolka iz osnovne šole, saj sva se že konec osnovne šole želeli vpisati v srednjo sanitarno šolo, pa jo žal takrat ni bilo več. Po srednji zdravstveni šoli, se mi je uspelo vpisati na višjo zdravstveno šolo, smer sanitarno inženirstvo. Kot večina takratnih študentov sanitarne smeri, sem si želela delati na sanitarni inšpekciji ali pa na Zavodu za socialno medicino in higieno. Na obeh področjih sem se tudi uspela zaposliti za določen čas in tudi spoznati delo enega in drugega poklica. Na obeh področjih sem se dobro počutila in se zelo rada spominjam tistih časov.
Da je možno delati tudi v vrtcu takrat nisem vedela. V tistem času so bili sanitarni inženirji v vrtcih prava redkost. Do takrat so to področje praviloma pokrivale medicinske sestre ali kuharice. Takrat zakonodaja še ni uvrščala organizatorja prehrane in ZHR v krog delavcev vrtca. Zasluga, da so Vrtec Ljubljana center in tudi drugi vrtci po Ljubljani razpisali delovno mesto za sanitarnega inženirja gre zagotovo kolegici in dolgoletni sodelavki, žal pa že pokojni Radmili Bosnić, ki je bila pionirka na tem področju. Ona je s svojim znanjem, delom in predanostjo prepričala vodstvo, da smo sanitarci primeren kader za to delovno mesto.
Kje vidite strokovne izzive v bodoče?
Zelo velik izziv mi še vedno predstavlja izvedba javnih naročil. Sama vodim postopke javnega razpisa za različna področja že od leta 1998, pa vendar se moram za vsak razpis zelo veliko izobraževati in stalno spremljati novosti. Mislim, da imam celo vsako leto večjo tremo pred pričetkom postopka. Za obvladovanje te naloge potrebuješ široko znanje zakonodaje tako na področju javnih razpisov kot področju predmeta samega razpisa. Zelo dobro moraš poznati tržišče in znati strokovno zagovarjati predmet, ki ga razpisuješ. Vsako razpisno dokumentacijo izpopolnjuješ, spreminjaš glede na zakonodajo in izkušnje ki jih pridobiš z vsakim razpisom.
V bodoče vidim izziv tudi na področju promocije zdravja na delovnih mestih. Novembra 2015 sem uspešno zaključila izobraževanje za svetovalce za promocijo zdravja pri delu, ki je potekalo v Ljubljani v okviru programa »Čili za delo« na Kliničnem inštitutu za medicino dela, prometa in športa. Tu vidim veliko možnosti in priložnosti, da s svojim znanjem sanitarni inženirji naredimo še veliko za svoje sodelavce.
Intervju izvedel: dr. Andrej Ovca